Moordbord

Michelle van Dijk bedenkt een erg leuke manier (vind ik) om een boekbespreking in het vat te gieten. Een coldcaseteam.

Lesidee : het coldcaseteam / het moordbord

De groep vormt een coldcaseteam bestaande uit meerdere kleine units. Elke unit onderzoekt een paar personen die meer lijken te weten van een verdachte zaak van zestig jaar [ of andere periode} geleden. Het onderzoeksteam moet zich haasten, nu leven de getuigen en mogelijke verdachten nog! In het netwerk van de familie zijn allerlei verdachte gebeurtenissen en er zijn diverse bronnen die er dichterbij of juist verder vanaf staan. Het coldcaseteam gaat dit volledig in kaart brengen.

Wie weet wat? Wanneer is wat gebeurd en wat bekend geworden? Wie heeft welke rol gehad? Wie heeft het al die tijd geheim gehouden en om welke reden? Welk verhaal, welke bron is betrouwbaar? Welke belangen hebben alle betrokkenen? Verdeel de personages over de units en maak samen één groot moordbord in de klas. Van elke betrokkene is uiteraard een karakterschets nodig en verdachte zaken moeten steeds worden genoteerd. Met lijnen worden de personen met elkaar verbonden. Elke week hebben de groepsleden iets meer gelezen en kan het bord worden bijgewerkt.

Case closed?

Dan praat de gehele groep na over de vraag of het wel of niet van belang is om zo’n verjaarde zaak nog op te lossen. Wat doet het met mensen als ze geheimen bij zich dragen? Wat betekent het voor de familie om die geheimen alsnog te ontdekken? Hadden ze het misschien liever níet geweten? En zo verder…